Uganda baby's en straatkinderen - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van Tamara Bergstra - WaarBenJij.nu Uganda baby's en straatkinderen - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van Tamara Bergstra - WaarBenJij.nu

Uganda baby's en straatkinderen

Door: Tamara Bergstra

Blijf op de hoogte en volg Tamara

26 November 2012 | Tanzania, Uganda

Weer even een update.
Ik ben nu iets meer dan een week aan het werk met de baby's en de straatkinderen. Het is super om te doen.
Ik begin vaak om 07.30 uur bij het babyhuis. Eerst is het een half uur bidden en zingen met de kinderen en daarna worden de baby's uit bed gehaald. Ik help ze mee met de baby's uit bed halen, de bedden te verschonen, de baby's uitkleden, iemand anders doet ze in bad en daarna weer aankleden en ze de fles geven. Het is wel een beetje lopende band werk want het zijn 23 baby's. Het is druk maar ik probeer de baby's wel echt aandacht te geven.
Na het flessen blijf ik nog even met ze kroelen en daarna ga ik mee helpen met de was ophangen, flessen schoonmaken of in de klasjes. Het is maar net waar ik zin in heb.
De was is best een groot gebeuren als je ziet dat elke dag de bedjes worden verschoond en de 50 kindjes 3 keer per dag schone kleertjes aan krijgen. Er hangt buiten ongeveer 400 meter aan waslijnen.
Van maandag t/m vrijdag gaan de kindjes naar klasjes. Er is een babyklas waar alle baby's die kunnen zitten naar toe gaan. De kindjes die kunnen lopen zitten in een ander klasje waar ze die kinderen wat dingen proberen te leren en waar ze veel zingen.
De mini baby's blijven binnen. Die liggen bijna de hele dag in bed, dat vind ik wel zielig. 's Middags als ik bij het babyhuis ben haal ik ze er ook altijd uit om met ze te kroelen en een beetje gek met ze te doen maar ik ben 's middags vaak bij de straatkinderen.
De mini mini baby's worden al bijna helemaal nooit uit bed gehaald. Alleen om te eten en als ze in bad gaan daarom probeer ik vaak ook lang te blijven als ik ze de fles geef.
Rond 12 uur zijn de klasjes afgelopen en worden alle kinderen naar de eetruimte gebracht waar ze allemaal, ook de baby's een warme maaltijd krijgen. Van 13.00 tot 15.00 uur is het pauze omdat alle kinderen dan slapen maar ik ga dan vaak naar de straatkinderen.
Dat is echt een feestje! Het zijn zulke schatten! Ze zijn ook altijd zo blij als ik er ben en ik neem vaak wat voor ze mee en ik heb een aantal dingen voor ze gekocht en daar zijn ze dan zo blij mee! Ze waarderen alles echt heel erg.
Ik heb ze 2 keer meegenomen naar het babyhuis en dat vonden ze helemaal geweldig, ze gingen zich helemaal omkleden en hun haren doen terwijl ze bijna geen haar op hun hoofd hebben hihi. Bij het babyhuis kunnen ze tenminste spelen, voetballen, schommelen. Ook vinden ze het erg leuk om met de kindjes te spelen en met de baby's te kroelen en zo kan ik tegelijkertijd ook weer even met de baby's kroelen :)
We zijn ook een keer naar het stadion geweest, daarnaast is een veldje waar de jongens kunnen voetballen. Ze namen hun gesponsorde voetbalshirts en broekjes mee en gingen voetballen. Sommige hadden alleen geen schoenen.
Zaterdag had ik een feestje, mijn kamergenoot was jarig en ik was uitgenodigd.
Rond 18.00 vertrokken we naar een mooie locatie waar het feestje gegeven werd en alle begeleiders van de straatjongens waren er ook. Het was erg gezellig en ik heb erg moeten lachen om de dansstijl van de begeleiders. Die afrikanen kunnen zo goed dansen maar het was ook gewoon erg grappig om te zien.
Rond een uur of 01.00 uur ben ik terug gegaan naar het guesthouse bij het babyhuis want ik word elke morgen om 04.30 uur wakker gemaakt door een haan en ik was moe.
De volgende dag gingen we naar de kerk. Om 09.00 was ik bij de jongens en ik vroeg me af waar de ooms waren. Ze noemen de begeleiders uncles. Ze zeiden dat ze altijd alleen naar de kerk gingen, echt superknap.
Bij de kerk gingen de kinderen naar de zondagsschool en ging ik samen met Ali en Richard 2 van de jongens van 14 en 15 jaar naar boven waar de dienst begon. De dienst duurde 2 uur en het was weer veel zingen maar ik vond het minder mooi als de vorige keer toen ik naar de kerk ging in het andere plaatsje.
Daarna gingen we met zijn alle thee drinken en weer terug.
Vanmorgen ben ik weer bij de baby's geweest en straks ga ik weer naar de jongens toe en vanavond gaan we weer breakdancen :)
xx


  • 26 November 2012 - 13:09

    Miranda:

    Goed bezig Tamaar!!!

  • 26 November 2012 - 17:52

    Annemarie Brasser - Boom:

    Hey tamara,

    Hoe gaat het met je? Bij welk project zit je op moment je? Is het niet confronterend dan om die straatkinderen te helpen? Zelf heb ik 3 maand in Brazilie gewerkt en heb dit niet altijd gemakkelijk gehad of gevonden! Wens je heel veel sterkte en veel liefde voor die kinderen! Ben trots op je!!

    Liefs xx Annemarie

  • 26 November 2012 - 22:35

    Nienke:

    Hee meis!
    Wat een mooie verhalen zeg, vind het echt leuk dat je het zo naar je zin hebt! Ik denk elke dag aan wat je aan het doen zou zijn en wou dat ik ook nog 2 weekjes had kunnen blijven! Echt zo leuk met die baby'tjes en vooral met de straatkinderen :)
    Hier is alles goed, ben maar weer n beetje centjes aan t verdienen enzo, weer lekker saai vergeleken met Uganda. Maar ook weer leuk om iedereen te zien, dat maakt het wel weer goed om terug te zijn. Geniet nog even van je laatste weekje!
    Liefs, Nienke

  • 27 November 2012 - 18:19

    Connie:

    Hee Tamara,

    Wat enorm knap en gaaf van je dat je dit allemaal voor die mensen/kinderen doet!
    Respect!
    Ik hoop dat je nog veel mooie dingen mee maakt.
    Je verhalen zijn weer enorm leuk om te lezen.

    Liefs Connie

  • 27 November 2012 - 18:20

    Connie:

    Hee Tamara,

    Wat enorm knap en gaaf van je dat je dit allemaal voor die mensen/kinderen doet!
    Respect!
    Ik hoop dat je nog veel mooie dingen mee maakt.
    Je verhalen zijn weer enorm leuk om te lezen.

    Liefs Connie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 02 Nov. 2010
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 41119

Voorgaande reizen:

20 November 2010 - 30 November -0001

De wereld rond

Landen bezocht: