Uganda - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van Tamara Bergstra - WaarBenJij.nu Uganda - Reisverslag uit Uganda, Tanzania van Tamara Bergstra - WaarBenJij.nu

Uganda

Door: Tamara Bergstra

Blijf op de hoogte en volg Tamara

18 November 2012 | Tanzania, Uganda

Hi mensen,

Na de belevenis de vorige dag gingen we nu naar Katunguru waar we samen met 3 andere meisjes en een gids naar Park Queen Elizabeth gingen. Onderweg zagen we weer mooie dingen en we zagen een Boda Boda met 2 mensen en daarop ook nog eens 2 geiten. De mensen zijn hier erg creatief haha. We zagen ook een keer een Boda Boda met een bed achterop gebonden en een Boda Boda met een hele bank erop gebonden terwijl een Boda Boda maar gewoon een schakelbrommertje is hihi.
In Katunguru aangekomen dachten we echt dat we verkeerd waren. Het was een dorpje met bijna niks maar we zaten toch goed. We gingen ze zoeken en we zagen ineens een Matatu aankomen (een taxibus waar we steeds mee reizen) en daar zaten die 3 meiden in samen met de chauffeur en een andere man haha. We hadden gewoon onze eigen Matatu!
Onderweg zagen we ook steeds mensen die mee wilden rijden omdat ze dachten dat het gewoon een busje was waar ze normaal ook mee gaan.
In het park aangekomen zagen we wat dieren, zoals Buffalo's en herten. We reden naar een boot toe voor een 2 uur durende boottocht over het water. Het was echt ongeloofelijk wat we zagen! Het waren zoveel dieren en zoveel soorten dierren bij elkaar. Het leek wel alsof ze zo speciaal voor ons neergezet waren maar dat was natuurlijk niet zo :). We zagen bijvoorbeeld nijlpaarden in het water, Buffalo's aan de kant, een krokodil voor de Buffalo's en een pelikaanvogel ernaast, echt super!
Bij terugkomst gingen we naar de camping. Het had inmiddels geregend en normaal rijden er natuurlijk alleen maar 4x4 auto's maar wij hadden een Matatu dus dat ging natuurlijk niet helemaal goed. Een hele tijd hebben we horizontaal de weg over gereden in plaats van verticaal omdat de bus steeds weggleed en op een gegeven moment zaten we vast.
Een kwartiertje daarvoor hadden onze chauffeur en die andere man een 4x4 auto geholpen en nu konden die mensen ons mooi helpen. We werden eruit getrokken na een poosje en we werden de rest van de weg naar de camping getrokken,
Onze chauffeur heeft trouwens maar 1 arm maar dat kan hier allemaal. Hij kan trouwens wel erg goed rijden ondaks zijn missende arm. Soms belt hij ook nog dus dan word er niet gestuurd maar t kan allemaal prima haha.
Aangekomen op de camping wachtte Emma en haar ouders op ons. Nienke kent Emma en die andere meiden van het vrijwiligerswerk wat Nienke gedaan heeft.
We kregen op de camping een viergangen dinner, erg luxe! 's Nachts sliepen we daar in een tent. 's Nachts mochten we de tent niet uit omdat er nijlpaarden over de camping zouden lopen en de volgende morgen hoorden we van andere mensen dat er een Buffalo bij de tenten stond.
Rond 06.00 uur de volgende morgen vertrokken we voor een gamedrive. We wilden heel graag leeuwen zien.
We namen er een gids bij want onze chauffeur was tenslotte maar gewoon een taxichauffeur en wist niks van deze omgeving.
Uiteindelijk hebben we geen leeuwen gezien en verder ook maar weinig andere dieren. Wel hebben we een hyena gezien in de verte. We zijn teruggegaan naar de camping om onze spullen te pakken en toen vertrokken we naar Mbarara. In Mbarara hebben Nienke en ik de matatu gepakt naar Kabale. Wat een rit was dat weer! Heel het busje zat zoals gewoonlijk weer helemaal volgepropt, ipv 3 mensen per rij zaten er 5. Gezellig hoor zo half op elkaars schoot. Tussen het rijden door stopt zo'n Matatu weleens en dan komen er echt hordes mensen op af gerend om spullen te verkopen zoals groenten,vlees,fruit, drinken en speelgoed.
In het plaatsje aangekomen werden we belaagd door Boda Boda drivers niet normaal. Ik koos de rustigste uit en hij en een ander brachten ons weg naar een guesthouse waar we konden slapen in een Dorm. De volgende morgen gingen we naar de kerk. Ik wilde altijd al eens zien hoe dat er hier aan toe ging. We werden hartelijk ontvangen en ik had al snel een zwerm kinderen om me heen staan die aan me rok trokken en me vast hielden, echt super leuk! In de kerk was het ook waanzinnig! Er werd door de mensen echt uitbundig meegezongen en gedanst en er was een gospelkoor. De dienst duurde 2 uur maar het was voorbij gevlogen. Na de dienst gingen we naar een ruimte waar mensen nog even nakletsen met zijn allen en er werd gebeden voor de zieken onder hun.
Na de kerk zijn we een beetje gaan chillen en 's avonds ontmoette we een jongen waar we gezellig mee hebben gezeten.
De volgende dag gingen we met 2 andere nederlanders kano varen op Lake Bunyoni. Onze gids hette Fred, echt een te gekke man.Het kano varen was relaxt en op een gegeven moment kwamen we aan bij een berg voor een Hike. Het was echt super stijl en ik was zo misselijk en duizelig, ik dacht dat ik het loodje zal leggen maar ik leef nog :)
Onderweg hebben we lokaal bier kunnen proeven, echt super vies en op de top hebben we bij een local gegeten. Ook hebben we daar armbandjes gemaakt. Deze mensen zijn erg creatief en maken alles met natuurlijk materiaal. Wij kozen wat het makkelijkst te maken was een armbandje van bananenbladeren maarzelfs dat viel erg tegen.
We hebben nog even van het supermooie uitzicht genoten en zijn toen weer naar beneden gegaan. Dat was beter :)
Onderweg nog erg om Fred gelachen.
Hij zij bijvoorbeeld dat hij van hele dikke vrouwen houd, zoals elke afrikaan hier. Die 2 nederlanders konden nog wel iemand, Jenny. Hij was helemaal enthousiast en wilde haar e-mailadres. 2 minuten later had die nederlander het weer over Jenny. hij zei; ' Who's Jenny'? Terwijl die iets daarvoor nog alles over haar wilde weten haha. Allemaal zulk soort dingen.
Beneden aangekomen zijn we weer in de kano gestapt voor weer een mooi tochtje tot we bij een eilandje aankwamen waar we die nacht zouden verblijven.
Op die camping had je verschillende slaapmogelijkheden waaronder een open hutje halverwege de berg. Dat was zo ontzettend mooi. Het was een mooi hutje met 2 bedden en vanuit je bed kon je dan zo naar buiten kijken het meer op. Het leek wel een honeymoonsuitte. Supermooi dus die namen we :)
Die avond hebben we een supergezellige avond gehad met de Nederlanders.
De volgende morgen vertrokken we weer. We vertrokken met de kano naar het vaste land waar een taxi op ons wachtte. De taxi heeft ons naar Kabale gebracht waar we weer een matatu namen naar Mbarara.
In Mbarara aangekomen was het alweer 18.00 uur waar we een grote bus namen naar Kinoni. Dat hadden we echt eerder moeten doen zo'n grote bus! Wat een verademing. Nu had iig iedereen een eigen stoel.
We kwamen aan na een paar uur en moesten nog een stuk lopen in het donker. Uiteindelijk waren we er! Jeej!
We zouden slapen bij locals. Nienke heeft daar vrijwilligerswerk gedaan en die man van het gezin in projectleider van Be More, het vrijwilligerswerk. Het was superlief dat we daar mochten slapen. Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen met dikke knuffels. We mochten daar in een kamertje slapen en ze hadden voor ons a 4tjes opgehangen met hele lieve teksten erop! Echt super!
Nienke en ik gingen die avond ook nog even bij de vrijwilligers kijken. Die zaten ernaast in een vrijwilligershuis.
De volgende morgen gingen we een dagje meelopen met het prject.
De volgende keer schrijf ik weer verder :)
x

• 18 November 2012 - 21:51

Estaah:

Niceee Tahmahraahhh,

Ben benieuwd wat je van het vrijwilligerswerk gaat vinden.
    Misschien dat ik vlgnd jaar ook nog naar Afrika ga....

Vorsicht en enjoy!!

x Esthaah